آموزش حقوقی خرید املاک

  • 2021-05-03 20:36:54
  • پژواک دانش
 آموزش حقوقی خرید املاک

قسمت اول آموزش حقوقی خرید املاک

 

بخش اول: شناخت مشاوره املاک

دوستان عزیز برای اینکه شما معامله ای انجام دهید قبل از هر چیز، توصیه می شود از معاملات مستقیم یعنی بین خودتان و فروشنده خودداری کنید. و شما در دفاتر یا معاملات ملکی معامله خود را انجام دهید.

 

مشاورین املاکی که مناسب برای انجام معامله هستند اولاً کسانی هستند که عضو رسمی اتحادیه مشاورین املاک هر شهرستانی می باشند. برای اینکه بدانید که یک مشاورِ املاک، عضو اتحادیه ی مشاورین املاک است می توانید اول از خود شخص سوال کرده و بعد جواز کسب او را مشاهده کنید.حال  اگر شرایط فراهم نبود و نتوانستید، می توانید از طریق وب سایت مشاورین املاک هر شهرستان مثلاًسایت اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نسبت به جستجوی مشخصات فرد از جمله نام، نام خانوادگی و پروانه کسب صنفی آن فرد را مشاهده کنید. و در مرحله بعدی می توانید به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید که آیا این شخص با این مشخصات عضو رسمی اتحادیه می باشند یا خیر.

 

علت اصلی این قضیه به این صورت است که وقتی یک نفر عضو رسمی NGO یا عضو اتحادیه یا کانونی می باشد نسبت به انجام قوانین، مسولیت دارد و در صورت تخلف در مقابل اتحادیه و صنف خودش مسول است.

 

کسانی که مشاور املاک و عضو اتحادیه هستند افرادی در کنار خودشان قرار دادند و به عنوان مباشر و یا کارمند دفتری معرفی میکنند. اما لازم است که معامله در نهایت به امضای سایر جواز یا مشاور آن فرد که جز اعضای رسمی اتحادیه هستند برسد.

 

در انجام معاملات ملکی اگر که دفتر یا آن املاک عضو اتحادیه باشند در نهایت مکلف هستند که برای شما یک قرارداد پرینتری با اخذ کد رهگیری و نصب هولوگرام ارائه کنند.

 

حال اگر مشاهده کردید  که یک مشاور املاک از ارائه قرارداد پرینتری و یا نصب هولوگرام خودداری می کند به نظر می رسد که ایشان مشکلاتی دارد و یا ممکن است عضو اتحادیه نباشد و یا تازه اقدام کرده و هنوز پروانه رسمی را نگرفته باشد.

 

بخش دوم: انتخاب مشاوره املاک مناسب

مطلب بعدی درباره رابطه با انتخاب مشاور املاک مناسب است،که شما می توانید قبل از اینکه معاملی در یک دفتر املاک انجام دهید یک سری تحقیقات محلی از کَسبِ محل، نسبت به فرد و تجربه این فرد انجام دهید.

 

چه بسا محدود افرادی هستند که به هر حال به واسطه برخی اخلاق ها و رفتارهایی که انجام می دهند بعضاً باعث مشکلاتی برای طرفین معامله بِخصوص خریداران می شوند. از آنجایی که مشاورین املاک نماینده و وکیل شما نیستند و آنها هم به نوعی ذینفع در معامله می باشند سعی و تلاش می کنند که معامله به هر طریق ممکن خوب یا بد انجام دهند و معامله را به پایان برسانند تا به منفعت مالی خودشان رسیده باشند بنابراین شما نباید در یک انتخاب مشاوره املاک تعجیل کنید قطعا این توضیحاتی را که خدمت شما عرض می کنم حاصل تجربه است و مشکلاتی است که برای مراجعین به وجود آمده است.که در نهایت نه تنها معامله آنها به نتیجه مطلوب نرسیده بلکه با چالشی های حقوقی و دعاوی منتهی هم مواجه شده اند.

 

بخش سوم: معامله مستقیم ممنوع

نکته بعدی این است که همان طور که قبلاً گفتم نمی شود معامله در دفاتر و معاملات بنگاههای غیر رسمی انجام شود بعضی از افراد هستند که ممکن است به عنوان فروشنده، چندین ملک در اختیار داشته باشند و خودشان به صورت صوری مغازه ای یا مکانی را به عنوان دفتر فروش معرفی میکنند تا معامله را به صورت مستقیم بین خودشان و شما انجام بدهند این گونه معاملات دارای مخاطراتی  است که به هیج وجه ما توصیه نمی کنیم.

 

و همچنین بعضی از افراد هستند شیاد یا کلاهبردار که شما را دعوت می کنند که به منزل آنها و یا محل کار آنها مراجعه کنید و معامله را آنجا انجام دهند و حتی به شما پیشنهاد می کنند که چرا هزینه کمیسیون یا حق دلالی را به مشاورین املاک دهیم! و این معامله را بین خودمان به پایان می رسانیم و به قول معروف پولش را به جیب خودمان میگذاریم! و غیره.

 

در حالی که شما با چنین صرفه جویی، خودتان را با چالش های  حقوقی مواجه خواهید کرد. به این منظور است که برای چند میلیون که به صرفۀ شما باشد باعث شده مبلغ بیش از آن را صرف وکیل دادگستری کرده تا بتواند حق و حقوقی که از شما به هر نحوۀ گرفته شده برگرداند.

 

دوستان عزیز امیدوارم با رعایت و توجه همراه با تامل در این نکات  شروع خوب و مطمئنی را در انجام معامله و خرید ملک داشته باشید.

جهت ثبت نام کارشناس حقوقی املاک کلیک کنید.