ارز دیجیتال چگونه ساخته شد؟

  • 2021-06-13 10:36:56
  • پژواک دانش
ارز دیجیتال چگونه ساخته شد؟

نگاهی به تاریخچه ابداع ارزهای دیجیتال

اولین نشانه ها از حضور ارزهای دیجیتالی به دهه 90 میلادی باز می گردد. در اواخر دهه 90، کمپانی DogiCash که یک شرکت امنیتی و طرف قرداد بانک ها بود، با ابداع یک سیستم رمز گذاری شده پیشرفته و نوین، بستری ایجاد کرد که بانک ها و موسسات مالی دیگر بتوانند با امنیت بیشتر و از طریق معاملات رمزنگاری شده اقدام به انتقال یا دریافت پول کنند. بعد از مدتی کوتاه، این سیستم به صورت رسمی به ایجاد یک واحد پولی دیجیتال منجر شد. به همین منوال دیگر شرکت های فعال در این حوزه نیز بعد از فهمیدن پتانسیل بالای این مسئله، شروع به ساخت ارزهای دیجیتالی انحصاری خود کردند.

 

دیری نگذشت که سرویس های مشابه بیشتر شدند تا اینکه یک واحد پول مجازی با نام Liberty Reserve در سال 2006 به وجود آمد. این سرویس برای اولین بار شرایطی ایجاد کرد که با کمک آن مردم می توانستند با تبدیل پول های واقعی به این ارز دیجیتالی، به صورت امن و به طوری که ردی از آنها در سیستم های معاملاتی و بانکی به جای نماند اقدام به خرید و فروش کنند. این سیستم از هر تراکنش یک درصد سود به عنوان کارمزد از خریدار کم می کرد. از جایی که این سیستم راهی جدید برای دور زدن قوانین بانکی بود، به سرعت استفاده از ارز Liberty Reserve برای انجام معاملات غیر قانونی و حتی پول شویی افزایش یافت. اما بعد از مدتی این ارز به دستور دولت آمریکا تعلیق شد.

 

بعد از آن و با گذشت چند سال، درست زمانی که مردم فکر می کردند ارزهای دیجیتال نیامده رفتند، بیت کوین Bitcoin در سال 2009 ابداع شد و به بزرگترین ارز دیجیتالی تبدیل شد. یکی از دلایلی که بیت کوین را به مشهورترین ارز دیجیتالی تبدیل شد. یکی از دلایلی که بیت کوین را به مشهورترین ارز دیجیتالی تبدیل کرد، رمز پایه یا رمز ارز بودن آن است. از گذشته های دور در مورد خیلی چیزها گفته می شود که اولین ها در هر چیزی بهترین خواهند ماند. این گفته حداقل در مورد Bitcoin صدق می کند چرا که در آن زمان تا مدت ها بعد از ابداع بیت کوین، ارز دیجیتالی خاص دیگری فعالیت مشابهی که ارزش رقابت داشته باشد نداشت. از همان سال تا کنون، این ارز دیجیتالی به پرمخاطب ترین و در عین حال پرارزش ترین ارز دیجیتالی جهان تبدیل شده است.

 

گسترش بیت کوین با سرعت غیر قابل باوری انجام گرفت و آنقدر ارزش آن افزایش پیدا کرد که حتی تلاش های دولت ها و نظام های بانکی و سرمایه داری نیز نتوانستند جلوی این واحد پول مجازی را بگیرند! به همین خاطر، آنها تصمیم گرفتند به جای مقابله با آن، از مزایای آن بهره مند شوند. در پایان سال 2017 ارزش هر یک واحد بیت کوین به بیش از 20 هزار دلار رسید! به دنبال همه گیر شدن بیت کوین، ازهای مجازی قدرتمند دیگری نیز تولید شدند اما در حال حاضر سکان دار این دنیای پر فعل و انفعال Bitcoin است.

 

جهت ثبت نام کارگاه معامله گری ارزهای دیجیتال اینجا کلیک کنید.